torsdag 28 mars 2013

Digitala utställningar

Foto från familjen von Hallwyls resa i Nordafrika, vintern 1900-1901.

Digitala museet har minst två webbutställningar på agendan under 2013. En ska handla om resefotografi och en om den Hallwylska förmögenhetens bakgrund. Till båda finns rikligt med material i både bild och text. Grunden ser bra ut. Vi vet vad vi vill berätta.

Bild från familjeföretaget i Hälsingland.


Men nu kommer det svåra. Hur berättar vi? Eller snarare - var? Det finns några alternativ. Vi kan lägga  utställningarna på vår egen webb och använda det verktyg vi har med de mallar som redan finns. Eller så kan vi köpa en utökning av det befintliga webbverktyget och försöka åstadkomma en flexibel grund för många kommande utställningar. Eller så finns det tredje alternativet - att ansluta oss till en befintlig webbutställningssite. De tre alternativen har som vanligt både för- och nackdelar, som jag ska försöka lista:

  1. Använda det befintliga verktyget i sitt nuvarande skick. Det blir snabbt, lätt och billigt. Nackdelen är att det inte blir särskilt flexibelt. Utställningarna kommer inte att skilja sig nämnvärt från de vanliga informationssidorna på webbplatsen. Det kan bli lite tråkigt.
  2. Utöka det befintliga verktyget. Detta har en mycket påtaglig fördel i att när utökningen väl är gjord kan vi bygga och byta utställningar själva, till en låg kostnad. Nackdelen är att det kan bli ordentligt dyrt, om vi vill göra något avancerat och modernt. Det finns också en påtaglig risk för att det moderna snabbt kommer att kännas ålderstiget.
  3. Ansluta oss till befintlig utställningssite. En spännande men arbetskrävande lösning. På en internationell site som samlar museer från hela världen så kan vi få en större räckvidd. Det är dessutom det logiska sättet om vi vill göra en internationell samproduktion. Risken är att avsändaren inte blir lika tydlig som om vi använder vår egen webbplats. Och så den allra största nackdelen: Det är inte så himla lätt att hitta någon bra site. 
Jag har googlat på "online exhibitions" och hittat både några möjliga kandidater till extern hosting och befintliga utställningar som inspiration. Bäst hittills, om vi ska utlokalisera oss, verkar Google Cultural Institute som samlar berättelser om kulturarvet och har samarbetspartner som Auschwitz-Birkenau State Museum, Nelson Mandela Centre of Memory och Getty Images. Utställningarna är snygga, men jag är inte helt förtjust i funktionen, där man bläddrar sig igenom bilder och texter från vänster till höger, eftersom jag tycker att det saknas överblick. 

Europeana samarbetar också med olika institutioner och gör utställningar, som den här amerikansk-europeiska samproduktionen om den stora migrationen till USA under 1800- och 1900-talen. I Europeanas utställningsdel hittar man många roliga teman, men formgivningen är tråkig och navigationen lite klumpig. 

Smithsonian har en webbplats för vandringsutställningar, med en del för webbutställningar, men layouten känns daterad och otillgänglig. Dessutom bör man nog vara ett amerikanskt museum för att komma ifråga där. 

Smithsonian har också en databas för webbutställningar: Library and Archival Exhibitions on the Web. Genom den kan man hitta utställningar med fokus på biblioteks- och arkivmaterial, men det är mer museispecifika utställningar som är bra som inspiration, inte ställen som skulle kunna hysa våra utställningar. 
Att söka på det svenska uttrycket "webbutställning" är svårare. Det blir många träffar på "Busstrafiken i Eskilstuna", "Julstämning i Sigtuna" och andra mer affärsrelaterade sidor. Jag har med andra ord inte nått så djupt i mina svenska efterforskningar än, men återkommer när vi vet hur vi ska jobba vidare.

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar